مطالب تخصصی رشته های مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی
با سلام و تبریک جهت فرارسیدن سال نو شمسی به دوستان و کاربران گرامی

با توجه به استقبال شما دوستان عزیز از مطالب نگارش شده از تدریس جناب آقای مهندس مصطفی لطفی  به همراه نمونه پروژه ها در این وبلاگ، مطالب بصورت یکجا گردآوری و در قالب فایل pdf تدوین شده است.

اگر سوال و انتقادی راجع به مطالب دارید لطفاً در قسمت کامنت همین بخش، نظرات خود را مطرح کنید.

توجه داشته باشید بعلت شباهت نزدیک MSP 2010 به MSP 2013، از این آموزش برای استفاده از هر دو نسخه می توانید استفاده کنید.


دانلود فایل آموزش گام به گام  MSP 2010



برچسب‌ها: Microsoft project 2010, msp 2010, دانلود رایگان, آموزش رایگان, کنترل پروژه
+ نوشته شده در  دوشنبه 1393/01/11ساعت   توسط رحیمی  | 

سلام؛

از مدت ها پیش قرار بود جزوه ای در رابطه با آموزش پیشرفته مایکروسافت پراجکت 2010 براتون آماده کنم. متأسفانه دسترسی کافی به نت نداشتم تا الان...

چند روز پیش متوجه 14 فایل آموزشی ویدیوئی جناب مهندس مصطفی لطفی شدم و با اشتیاق پیگیر تمرین ها شدم. برخی از دوستان به دلیل بالا بودن حجم فیلم ها و کوچک بودن تصاویر، خواستن تا اگه میشه فیلم ها رو بررسی کنم و مطالبی که مربوط به حل تمرین هاست رو برای عموم تایپ شده و آماده بذارم. به محض تسلط در هر بخش، فایل متنی رو در سایت قرار میدم.

تصمیم بر این شد که آموزش بخش بخش تمرین ها با فاصله زمانی، روی وبلاگ قرار بگیره. امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره. لطفاً جهت استفاده از مطالب به لینک زیر مراجعه شود.



دسترسی به حل تمرینات و دانلود فایل پروژه ها


با آرزوی موفقیت

رحیمی

+ نوشته شده در  دوشنبه 1391/03/08ساعت   توسط رحیمی  | 

گزارش هفته سوم

تاریخ Statues Date را روی تاریخ 21 نوامبر تنظیم کنید.

·         پروژه به دلیل شرایط جوی در 16/11/2008  یعنی چهارشنبه 16نوامبر تعطیل شده.

تعطیلی را در اکسپشن تقویم تعریف کنید.

·         فعالیت B بعد از این تعطیلی مطابق با برنامه پیشرفت داشته است.

فعالیت B را  mark on track بزنید.

·         فعالیت L طبق برنامه به پایان رسید.

فعالیت L را mark on track بزنید.

·         فعالیت J طبق برنامه به پایان رسید.

فعالیت J را mark on track بزنید.

·         فعالیت M به دلیل مشکلات مدیریتی پیش آمده زودتر از 24 نوامبر آغاز نخواهد شد.

راه حل اول؛ روی فعالیت کلیک کرده و در reschedule گزینه selected task را کلیک کرده و تاریخ را برای 24نوامبر صبح یا عصر 23نوامبر تنظیم کنید..  

راه حل دوم؛ به فعالیت قید بدهید تا تاریخ 24نوامبر. با دابل کلیک کردن روی فعالیت به ADVANCE رفته و قید Start No Earlier Than را تنظیم کنید که زودتر از 24نوامبر 7صبح شروع نشود.

·         فعالیت P به دلایلی در این هفته انجام نشده.

در اینجا دلیل تأخیر ذکر نشده است! اگر شما مدیر یک پروژه باشید حتماً باید دلیلی برای تأخیر ذکر کنید.

برای فعالیت P هم به یکی از دو روشی که در مورد فعالیت M گفته شد عمل کنید. این بار تاریخ باید 21نوامبر 6عصر تنظیم شود.

برای هفته سوم نیز منابع و بودجه را بررسی کنید تا مشکلات آن را برطرف نمایید. اگر در منابع مشکلی به چشم خورد با تسطیح مشکل برطرف خواهد شد. در هفته سوم نیز مشکلی وجود نداشت.

اطلاعات هفته سوم  را در گزارش اکسل وارد کنید.

گزاش هفته چهارم

تاریخ Statues Date را روی تاریخ 28 نوامبر تنظیم کنید.

·         فعالیت B طبق برنامه پایان یافت.

فعالیت B را mark on track بزنید.

·         فعالیت M با یک روز تاخیر شروع و طبق برنامه تا الان پیش رفته است.

در Update Task که گفته شده بود زودتر از 24 نوامبر شروع نمی شود، یک روز تاریخ را افزایش دهید چون با یک روز تاخیر شروع شده! یک روز بعد جمعه می شود. برای همین تاریخ روز شنبه یعنی 26نوامبر ساعت 7 را به جای آن قرار دهید. سپس  mark on track را کلیک کنید.

·         فعالیت P طبق برنامه پیشرفت.

فعالیت P را mark on track بزنید.

برای هفته چهارم منابع و بودجه را کنترل کنید در صورت نیاز جهت رفع مشکل از تسطیح استفاده کنید. در این هفته نیز مشکلی دیده نشد.

اطلاعات هفته چهارم  را در گزارش اکسل وارد کنید.

نکته1: در هفته سوم ملاحظه می کنید که مقداری از پیشرفت فعالیت P از محدوده statues date  بیرون زده است به این دلیل که فعالیت P دارای تقویم کاری متفاوتی است.


پسوورد فایل: rahimy.blogfa.com

دانلود فایل پروژه

دانلود فایل گزارش پیشرفت در اکسل

+ نوشته شده در  جمعه 1391/04/23ساعت   توسط رحیمی  | 

گزارش هفته دوم با اطلاعات واقعی

·         فعالیت J به دلیل مشکلات فنی انجام نشد!

 یعنی این فعالیت متوقف شد! این فعالیت یک تقویم خاص دارد. مدت زمانش 3 روز می باشد ولی در گانت خیلی بیشتر از 3 روز نشان می دهد چون فقط باید شنبه و دوشنبه کار کند.

فعالیت J رو انتخاب کنید. از منوی Project، گزینه update project را انتخاب کرده و reschedule بزنید و selected task را نیز انتخاب نمایید. تاریخ را 14 نوامبر تنظیم کنید. حالا از 14 به بعد برای زودترین زمان ممکن برنامه ریزی میکند که زودترین زمان ممکنش شنبه هفته بعد میشود. گاهی ممکن است بگویند پیش بینی میشود تا دو هفته آینده امکان شروع شدنش نباشد. در آن موقع باید تاریخی که میخواهد شروع شود را برای selected task بدهیم.

·         فعالیت D بعد ا زسه روز کار به پایان رسید. برآورد اولیه اشتباه بوده است.

فعالیت D مدت زمانش 6روزه برنامه ریزی شده بود ولی سه روزه انجام شد. زمانی که از mark on track گزینه UPDATE TASK را کلیک می کنید مدت زمان واقعی را 3روز وارد کرده و باقی مانده را 0. این کار باعث می شود که هزینه ای که نیاز داشت به نصف کاهش پیدا کند.

·         فعالیت L مطابق با برنامه پیشرفت  داشته است.

فعالیت L را mark on track بزنید.

·         فعالیت B طبق برنامه آغاز شد ولی بعد از یک روز کار به دلایل مدیریتی با یک روز وقفه مواجه شد و متوقف شده است. پیش بینی می شود  مشکل کار تا 16نوامبر طول بکشد و کار مجددا  از 19نوامبر شروع شود.

چون گفته است یک روز کار کرده پس مدت زمان واقعی را یک روز ثبت کنید در منوی TASKگزینه mark on track  را باز نموده و UPDATE TASK را کلیک کنید. مدت زمان واقعی را یک درج کرده و OK بزنید.  چون کارتا 19نوامبر متوقف شده  از منوی project واردupdate project شده  و در reschedule گزینه selected task را کلیک کرده و تاریخ 19 نوامبر را وارد کنید. به یاد داشته باشید اگر 19نوامبر 6بعدازظهر را انتخاب کنید معادل 20 نوامبر 7صبح می باشد. پس باید 18نوامبر 6بعداز ظهر را انتخاب کنیم  یا اینکه دستی 6بعدازظهر را تایپ کنیم 7صبح.

اکنون اطلاعات مورد نیاز پروژه در هفته دوم را در گزارش اکسل وارد کنید.

فیلدهای duration, start variance, finish variance را اضافه کنید. مدت زمان پروژه 46 روز نشان داده میشود در صورتی که baseline 39روزه بوده است. 8روز در پایان کار تأخیر دیده می شود و 1 روز هم در آغاز کار. Start variance فعالیت B منفی یک است یعنی یک روز هم زودتر شروع شده است و دلیلش به خاطر فعالیت D هست که به جای اینکه 6 روزه تمام شود 3 روزه تمام شده است.

برای هفته دوم نیز منابع و بودجه را بررسی کنید تا مشکلات آن را برطرف نمایید. خوشبختانه در این پروژه مشکلی در این باره دیده نمی شود.


پسوورد فایل: rahimy.blogfa.com

دانلود فایل پروژه

+ نوشته شده در  جمعه 1391/04/23ساعت   توسط رحیمی  | 

کنترل منابع و بودجه

در این قسمت اتفاقاتی که در پروژه رخ داده و تاثیری که روی منابع و بودجه داشته را بررسی می کنیم.

نکته1: بعد از وارد کردن اطلاعات واقعی هر هفته و اعمال تغییرات، نگاهی به ریسورس شیت و ریسورس گراف بیندازید تا ببینید تغییرات بوجود آمده یا نه! آیا دوباره نیاز به تسطیح مجدد دارد یا نه!

ابتدا به سراغ منابع می رویم، برای دیدین نحوه تخصیص منابع با همان روش که موقع تسطیح انجام داده ایم عمل کنید تا اضافه تخصیص احتمالی منابع را ببینید. متوجه می شوید همان مشکلی که قبلاً برای منبعX داشتم برای تاریخ پنجم هنوز وجود داره ولی کار انجام شده! باید به دنبال مشکل برای آینده باشم. جلوتر که می رویم به مشکلی برنمیخوریم. Peakهم ثابت مانده، خیالمان از بابت منابع راحت شد!! اگه مشکل منبع داشتیم باید تسطیح انجام میشد تا خطاها کمتر شود.

اکنون موقع کنترل بودجه می رسد. چک کردن تطابق هزینه با بودجه خیلی مهم است. باید ببینیم با منطقی که بودجه را به پروژه تخصیص دادیم به مشکلی برمیخوریم یا نه!

در task usage. Budget cost  را اضافه می کنیم. جمع تجمعی هزینه را هم بیاورید. 6660000 هزینه دریافت میکنیم تا شارژ بعدی که 130000000هست.  الان مقدار هزینه 4100000 می باشد و 6 میلیون را پوشش می دهد و مشکل هزینه ای نداریم.

+ نوشته شده در  جمعه 1391/04/23ساعت   توسط رحیمی  | 

نحوه محاسبه EV

وقتی از EV استفاده میکنیم و منبع COST در پروژه تعریف کرده ایم مشکل محاسباتی بوجود می آید. برای مثال Statues Date را روی 5دسامبر تنظیم نمایید. نرم افزار بر اساس همین تاریخ، BCWS را محاسبه می کند که همان baseline cost می باشد. فعالیت P رو در نظر بگیرید؛ BCWS 1210000 هست ولی baseline cost  آن 1460000 هست.

BCWS که محاسبه شده عملاً اشتباه است. چون مایکروسافت پراجکت 2010 وقتی EV را محاسبه می کند منبع COST را در محاسبه منظور نمی کند. یعنی اگر منبع COST داشته باشید نمی توانید از تکنیک EV نرم افزار استفاده کنید.

روش های محاسبه EV؛

1-       هزینه هایی که برای فعالیت های شهرستان برای منبع COST  منظور کرده اید را برداشته و مجموعشان را در Fixed cost اضافه کنید.

2-       نوع منبع cost را material تعریف کنید. البته باید متوجه باشید که فقط برای محاسبه EV این تغییر صورت میگیرد و نوع منبع هزینه ای از نوع COST می باشد.

3-       فرمولی برای EV تهیه کنید. در این صورت باید برای %Complete زمان هم فرمول نویسی کنید. به این دلیل که نرم افزار در فیلد مورد نظر، اطلاعات را گرد و تا دو رقم بعد را حذف می کند و در محاسبات EV خودش نیز این محاسبات را انجام نمی دهد و محاسبات شما با خطا مواجه می شود.

روش اول زمانی مورد استفاده قرار می گیرید که تمام هزینه ها را با material وارد کنیم.

استفاده از روش دوم؛ (افزودن هزینه منابع هزینه ای هر فعالیت در fixed cost مرتبط با خودش)

فایل پروژه درس 8 را اجرا کنید. به task usage رفته و مجموع هزینه های منابع هزینه ای (رفت و آمد و هتل)  را درآورده و در fixed cost مربوط به هر فعالیت اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که این منابع هزینه ای که مقادیرشان در task usage درج کرده بودید را یک به یک از فعالیت ها حذف کنید تا دو برابر محاسبه نشود.

تاریخ به روز رسانی برای درج اطلاعات واقعی در هفته اول را 7نوامبر تنظیم کنید. برای ادامه کار، به آموزش درس10 مراجعه کنید و تمام مطالب را عیناً روی پروژه اعمال کنید.

پس از اتمام درج اطلاعات واقعی و به روز رسانی هفته اول، اطلاعات خواسته شده در گزارش اکسل را از پروژه استخراج کرده و در فایل اکسل درج کنید.


پسوورد فایل: rahimy.blogfa.com

دانلود فایل پروژه

+ نوشته شده در  جمعه 1391/04/23ساعت   توسط رحیمی  | 

وارد کردن مقادیر واقعی

زمان اجرا فرا رسیده است. به سراغ گزارشاتی که هر هفته آمده است می رویم. به هنگام سازی در نمای Tracking Gantt انجام می شود. وارد این نما شوید.

·         پروژه با یک روز تأخیر به دلیل عدم دریافت مجوز آغاز و متحمل خسارتی معادل 250000واحد پولی شده است.

اگر بخواهیم کار را انجام دهیم باید تاثیر تأخیر را در تمام فعالیت هایی که استارت پروژه روی آنهاست اعمال کنم. طبق تأخیری که در مسئله به آن اشاره شده است، یک مایلستون شروع به پروژه می دهیم و آن را به فعالیت هاییکه پیش نیاز ندارند لینک می دهیم تا به تبعیت از این مایلستون، فعالیت های پس نیاز هم تغییر کنند.

قبل از فعالیت A یک مایلستون شروع به نام ST تعریف کنید و آن را به دو فعالیت پیش نیاز A & C لینک دهید تا این دو فعالیت به عنوان فعالیت پس نیاز مایلستون قرار گیرند. از قبل Baseline پروژه را گرفته بودیم اما الان یک فعالیت اضافه کرده ایم. برای ثبت این تغییر بدون اینکه در فعالیت های دیگر منعکس شود، فعالیت اضافه شده را انتخاب کنید و از منوی project به  set baseline  رفته و این بار به جای Entire project گزینه selected tasks را انتخاب کنید گزینه های to all summary tasks و from subtasks into selected summary task(s) را هم چک مارک بزنید و در نهایت ok.

نکته1: به روز رسانی موضعی خط مبنا؛ در هنگام ایجاد هر تغییر در برنامه مثل اضافه کردن فعالیت، فقط فعالیت هایی را که تغییر کرده اند در خط مبنا به روزرسانی نمایید.

نکته2: اگر همچنان گزینه Entire project فعال باشد این خط مبنای جدید روی خط مبنای قبلی ذخیره شده و دیگر واریانسی نشان نمی دهد. بیس لاین قبلی را پاک کرده و یک روز تاخیر را روی بیس لاین قبلی گذاشته و اختلاف را نشان نمی دهد مثل این است که انگار هیچ تأخیر صورت نگرفته است.

نکته3: چک مارک زدن گزینه to all summary tasks به این معنی ست که شما مایل هستید خلاصه فعالیت های مربوط به آن فعالیت اصلاح شوند. با انتخاب گزینه from subtasks into selected summary task(s) نشان می دهید که خلاصه فعالیت هایی که برای به روز شدن انتخاب شده اند نیز بر اساس زیرمجموعه هایشان (حتی وقتی انتخاب نشده باشند) اصلاح شوند.

برای ایجاد مبنای طرح دیگر که baseline1 نام داشت نیز به این طریق انجام دهید.

طبق مسأله پروژه با یک روز تاخیر آغاز شد. مایلستون را انتخاب کنید و از منوی task لیست mark on track رو باز کرده و گزینه update task  را کلیک کنید. شروع واقعی را به جای اول نوامبر، دوم نوامبر می گذاریم و وقتی 99% نشان داد باید 100درصد بزنید.

ستون ارزش وزنی (Number2) را از جدول بردارید. فرمول فیلدهای Number6 & 7را غیر فعال کنید یعنی گزینه non را انتخاب کنید به این دلیل که اگر موقع وارد کردن مقادیر واقعی، Duration و Cost فعالیت ها تغییر کرد مقادیر این دو ستون ثابت بماند. بعد از برداشتن فرمول، این دو فیلد را نیز از جدول بردارید.

هر فیلدی که مربوط به محاسبه EV می باشد را به جدول اضافه کنید.

روی مایلستون  کلیک کرده و در ستون actual cost مقدار 250000خسارت را وارد نمایید. Actual Cost فعالیت ها را به طور پیش فرض، زمانی می توانید وارد کنید که پیشرفتش 100% باشه اگر 100% نشده باشد نرم افزار اجازه ورود اطلاعات نمی دهد. زمانی که 100% شود، طبق برنامه مقداری به Actual Cost می دهد. اگر از منوی File گزینه Option را انتخاب کرده و وارد سربرگ Schedule شوید و در آخرین بخش یعنی Calculation Option for this Project چک مارک گزینه Actual cost are always calculated by project را بردارید، نرم افزار هیچ محاسبه ای را انجام نمی دهد و باید دستی به آن مقدار دهید.

اگر تیک را برداشته اید دوباره برگشته و چک مارک بزنید تا محاسبات طبق نرم افزار محاسبه شود.

گزارش هفته اول با اطلاعات واقعی:

·         فعالیتA به موقع شروع گردید اما مدت زمان اجرای آن  به دلیل پیش بینی اشتباه مدت زمان اجرای کار یک روز افزایش یافت و به پایان یافت. و 150هزار واحد هزینه پیش بینی نشده در هنگام اجرا به وجود آمد.

روی فعالیت A کلیک کنید و update task زده و مدت زمان واقعی را به جای 4 روز، 5 روز تنظیم نمایید. فرض کنید از بخش حسابداری به شما گفته شده 150هزارتا هزینه پیش بینی نشده اتفاق افتاده. در Actual cost فعالیت A این مقدار را به علاوه 780هزار تای خودش اضافه و مجموعش یعنی عدد 930هزار را وارد نمایید.

·         فعالیتC طبق برنامه انجام گرفت ولی اجرا 300هزار واحد هزینه پیش بینی نشده به وجود آورد.

فعالیت را انتخاب و سپس mark on track بزنید. با اینکه کل فعالیت در این بازه زمانی تمام شده، اما 99% است نه 100%. به task usage رفته و فیلد Actual cost را کنار فیلد cost می گذاریم و می بینیم که در هزینه های واقعی، هزینه رفت و آمد و هتل درج نشده. هزینه ها رو درج کنید.

·         فعالیت j طبق برنامه انجام پذیرفت.

mark on track رو بزنید.

+ نوشته شده در  جمعه 1391/04/09ساعت   توسط رحیمی  | 

گزارش هفته های اول تا هفتم (محاسبه درصد پیشرفت های Plan)

در حال حاضر برنامه زمان بندی تقریبا برای اجرا آماده شده است.

مشخص نمایید که اگر پروژه مطابق با برنامه پیش برود در هر هفته از پروژه چه نتایجی مطابق با جدول ذیل بدست خواهد آمد.

قبل از وارد کردن اطلاعات واقعی، مایل هستیم اطلاعاتی راجع به بازه های زمانی، مقدار درصد پیشرفت، مقدار هزینه و ... بدست آوریم. به همین دلیل لازم است هفته به هفته پروژه را با این فرض که طبق برنامه پیش رفته  و واریانسی ندارد، به هنگام سازی کنید. توجه داشته باشید برای به روز رسانی از نمای tracking Gantt استفاده نمایید.

گزارش هفته اول:

از منوی project روی statues date (عکس تقویم) کلیک کرده و تاریخ را روی  ساعت پایان کار روز 7نوامبر که با ساعت شروع کار روز 8نوامبر تفاوتی ندارد تنظیم کنید.

نکته1: در صورت عدم مشاهده خط statues date، در قسمتی که نمودار گانت نمایش داده می شود کلیک راست و در پنجره Grid lines گزینه statues date را انتخاب کرده و نوع خط تمام درنظر گرفته و رنگی مثل رنگ سبز برای آن تنظیم نمایید.

فرض کنید طبق این یک هفته کار، پروژه طبق برنامه پیش رفته است. تمام فعالیت ها را انتخاب کنید (دقت شود که summery ها باز باشد) mark on track را از منوی task بزنید. در نتیجه تا این تاریخ به هنگام سازی انجام می گیرد. این گزینه معادل update project در منوی project می باشد. فیلد %complete و Actual cost را اضافه کنید. فیلد درصد پیشرفت زمانی وزنی بر اساس منطق اولی را هم اگر ندارید اضافه کنید، یعنی همان Number3 . فیلد درصد پیشرفت وزنی زمانی بر اساس منطق 2 را نیز اضافه نمایید.

به فعالیت c دقت کنید؛ با توجه به این این فعالیت به انتهای تاریخ به هنگام سازی رسیده و انتظار داریم 100% شود اما 99% شده!! این باگ نرم افزار هست! فیلدbaseline cost را اضافه کنید. در فیلد cost مقدار هزینه فعالیت 910هزار بوده ولی 757 هزار حساب کرده!! این نشان می دهد که برخی از هزینه ها اختصاص داده نشده. در نمای task Usage فیلد Actual cost را کنار فیلد cost قرار داده و آن ها را برای فعالیت c مقایسه کنید. مشاهده می کنید هزینه هتل و رفت و آمد محاسبه نشده!! هزینه ها رو وارد کنید.

نکته2: منابع cost وقتی در کنار منابع دیگر مثل work & material به فعالیت تخصیص داده می شود، موقع به هنگام سازی اکچوآل نمی شود و باید دستی وارد شود. اما اگر این منابع cost به تنهایی به فعالیت تخصیص داده شوند، هزینه ها خودبخود آپدیت شده و مقدار می گیرند.

نکته3: علامت تیک در کنار فعالیت ها نشان دهنده پیشرفت 100% فعالیت می باشد.

*ثبت اطلاعات در اکسل*

جداولی مطابق با فایلی که همراه تمرین پیوست شده  طراحی کرده و مقادیر خواسته شده را در آن تایپ نموده و نمودار هر کدام را ترسیم نمایید؛

دو جدول در کنار هم طراحی کنید با 5ستون و 12ردیف. یکی را Plan بنامید و دیگری را Actual. برای هر کدام از جداول این ستون ها را تایپ نمایید:

دوره- درصد پیشرفت برنامه ای- درصد پیشرفت زمانی وزنی با منطق اول- درصد پیشرفت زمانی وزنی با منطق دوم-  هزینه

به ترتیب به روز رسانی را هفته به هفته پیش برده و مقادیر خواسته شده را هر هفته در جدول Plan وارد نمایید تا درصد پیشرفت پروژه به 100 برسد.

ترسیم نمودار؛ هر ستون از جدول Plan و Actual را انتخاب کرده و نمودار بکشید. به این صورت که در آخر 4نمودار برای مقایسه دو به دوی 4 ستون از جداول Plan & Actual خواهیم داشت.

گزارش هفته دوم:

با توجه به این که statues date  به اندازه یک هفته (در اینجا هفته کاری ما برابر با 6روز کاری) می باشد، در هفته دوم متوجه می شوید که روز یکشنبه در گانت چارت تعطیل است. یعنی موقع mark on track شدن به جای 6روز کار، 5روز کار نشان می دهد. نتیجه ی این اتفاق باعث به وجود آمدن یک انحراف یا واریانس در برنامه است البته خیلی کم.

با مشخص شدن درصد پیشرفت های واقعی هر هفته بعد از وارد کردن اطلاعات واقعی، این نتایج را با نتایجی که در موقع برنامه ریزی (plan) در اکسل وارد کرده ایم به تحلیل دو نتیجه برنامه ریزی و واقعی می پردازیم. ارزش هر پروژه به تحلیل برنامه واقعی و فرضی آن می باشد.

گزارش هفته سوم تا هفتم:

به همین ترتیب به روز رسانی را ادامه بدهید تا در هفته هفتم به درصد پیشرفت 100 برسید.

نکته4: در هفته سوم ملاحظه می کنید که مقداری از پیشرفت فعالیت P از محدوده statues date  بیرون زده است به این دلیل که فعالیت P دارای تقویم کاری متفاوتی است.


پسوورد فایل: rahimy.blogfa.com

دانلود فایل اکسل

+ نوشته شده در  جمعه 1391/04/09ساعت   توسط رحیمی  | 

فرمت گزارش + تخصیص Baseline به پروژه

*فرمت گزارش*

گزارشی طراحی نمایید که در آن بتوان میزان هزینه ، حجم کار مورد نیاز در هر یک از شهرستان ها را مشاهده نمود (یک نما به اسم گزارش 1 میبایست طراحی گردد که با اجرای آن گزارش مربوطه نمایش داده شود)

مسئله اطلاعات هزینه و حجم کار را به تفکیک در شهرهای تهران، شیراز و اصفهان می خواهد.

ایجاد Group؛

ازمنوی view برای group کردن more group را کلیک و در نمای task گزینه new  را کلیک کرده و گروه جدیدی به نام R1 ایجاد کنید. نام فیلد رو محل انجام یا فیلد text1 رو انتخاب کنید. رنگ پیش زمنیه آن را آبی گذاشته و سپسSave و apply.

مشاهده میکنید که  فعالیت ها به تفکیک شهرها نشان داده شده اند. دوباره no group کنید تا بقیه فرمت ها را نیز طراحی کنیم.

گزارش خواسته شده، فقط به میزان هزینه (cost) و حجم کار (work) نیاز دارد.

ایجاد Table؛

در سلول بالای شماره های ID کلیک کنید تا تمام فعالیت ها به حالت انتخاب درآیند. کلیک راست کرده و More Table را کلیک کرده و بعد از کلیک روی NEW نام جدول را R1 بگذارید. توجه داشته باشید که این موارد حتماً در جدول موجود باشند:    ID-Indicators-Name-Cost-Work  سپس save و  applyرا کلیک کنید.

وقتی جدول را مشاهده کردید کل جدول را انتخاب کنید و کلیک راست کرده گزینه  Entry را اعمال کنید.

ایجاد نما (View)؛

در more view نمای جدیدی طراحی کنید.  New را کلیک کرده و نام طرح جدید رو (1.Report ) را بگذارید. برای table جدولی که با نام R1 ساخته ایم و برای گروه از گروهی که ساخته ایم با نام  R1استفاده کنید. در این پروژه نیازی به فیلتر نداریم ولی چون نمی توان آن را خالی گذاشت all task رو میگذاریم. در این نما مسیر بحرانی مشخص نشده درست مثل طراحی اولیه پروژه که نیاز به چک مارک زدن critical task در منوی format داشت برای نمایش.

نکته1: علت تاکید بر گذاشتن نقطه در اول نام View ساخته شده برای گزارش این است که در ابتدای نماها به نمایش درآمده و دسترسی به آن راحت تر باشد.

گزارشی طراحی نمایید همانند گزارش قبلی با این تفاوت که اطلاعات را به تفکیک تهران و سایر شهرستان ها نمایش دهد.
*اطلاعات به تفکیک تهران و سایر شهر ها نمایش داده شود.

یعنی شیراز و اصفهان در قالب عنوان شهرستان به همراه تهران نمایش داده شوند. برای این کار کنار فیلد محل انجام  فیلد جدیدی به نام   text3 ایجاد کنید. در  Look up  نام تهران و شهرستان را درج کنید.

چون گفته همانند گزارش قبلی، پس نیازی به طراحی  table جدید نیست. اما  group تغییر کرده.  وارد more group شده و تا فیلد TEXT3 را  GROUP کند با نام R2 با رنگ نارنجی.

این بار وارد more view شودی و نام نمای جدید را ( .report2) گذاشته و بقیه موارد مثل قبل. یعنی جدول همان  R1و group این بار  R2  می شود و filter نیز همان all tasks

گزارشی طراحی نمایید که تنها فعالیت هایی را که تاریخ شروع آنها با بیش از 2 روز تاخیر مواجه شده باشد را به تفکیک ناظران نمایش دهد.
یعنی فقط فعالیت هایی که تاریخ شروع آن ها به اندازه 2 روز تاخیر دارد به تفکیک ناظران نمایش داده شود.

یعنی نیاز به فیلتر است فقط برای نمایش فعالیت هایی که  بیشتر از 2 روز تاخیر دارند.

در منوی  viewگزینه more filter را انتخاب کنید. New را کلیک کرده  و نام فیلتر را R3 بگذارید .

برای محاسبه تاخیر شروع فعالیت از فیلد  start varianceاستفاده و is greater than or equal to را در ستون test تنظیم  کنید. با مقدار 2 برای value.

به یک group نیاز داریم برای اینکه  ناظران را به تفکیک نشان دهد. پس به more group رفته و  فیلد text2  را که مربوط به ناظران می باشد را انتخاب می کنیم. گروه جدید را Report3 بنامید.

در نمای more view نمای جدید طراحی کنید به نام (.Report3)

چون مشخص نیست که برای Table از چه جدولی استفاده کنیم آن را Entry بگذارید.  Group هم  Report3 قرار داده و فیلتر را R3

نمای جدید، هیچ اطلاعاتی ندارد و خالی می باید به این دلیل که تا به الان فعالیتی نداشتیم که تاریخش با دو روز تاخیر یا بیشتر شروع شده باشد!

*Baseline*

الان برنامه زمان بندی آماده ست. میرم تاییدشو میگیرم و ارسال آن برای تمام ذینفعان پروژه، اگه اعمال نظری میخواد بشه مطلبی دارن یا موضوعی میخواد مطرح بشه ولی وقتی تایید شد برنامه رو به من میدن که طبق اون برنامه رو اجرا کنم

قبل از اجرا باید از پروژه Baseline بگیرم. برای اینکه وضعیت موجود پروژه رو با اونچه که انتظار داشتم بسنجم و متوجه انحرافات بشم و انحرافات رو با هم مقایسه کنم.

برای baseline گرفتن از منوی project روی set baseline کلیک و ok بزنید . با این کار شما به baseline تاریخی می دهید که مربوط به baseline پروژه می باشد.  بهتر است یک خط مبنای دیگر به نام  1baseline داشته باشید تا به عنوان Backup از پروژه باشد برای زمانی که به مشکل برخورد کردید.  baseline را می توان در نمای  tracking Gantt به صورت قسمت هایی که زیر نمودار گانت هست به رنگ خاکستری قابل مشاهده است.

نکته2: برای پاک کردن یک خط مبنا، مسیر Project /Set Baseline/Clear Baseline را اجرا کنید.

نکته3: خطوط مبنا یا Baseline ها در برنامه MSP، داخل برنامه ذخیره می شوند برخلاف برنامه Primavera که موقع ارسال خطوط مبنا همراه فایل export & import نمی شوند و باید طبق دستورالعملی که در کتاب الکترونیکی P6 توضیح داده شده است عمل نمایید.


پسوورد فایل: rahimy.blogfa.com


دانلود فایل پروژه، تمرین 8

+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/03/30ساعت   توسط رحیمی  | 

وزن دهی

ارزش نسبی هرفاز و هر یک از فعالیت ها را به کل پروژه محاسبه نمایید و مشخص نمایید هر فاز از پروژه چند درصد از کل ارزش پروژه را تشکیل میدهد.

در کنار فیلد وزن(Number10)  که قبلاً وارده کرده ایم، فیلدهای اختصاصی زیر را به ترتیب، طبق فرمول و عملکرد گفته شده اضافه نمایید؛

*فیلد Number2 (ارزش وزنی هر فعالیت)؛ از تقسیم فیلد وزن بر مقدار ارزش وزنی کل (11900) ارزش وزنی هر فعالیت به دست می آید.به قسمت formula رفته  برای انتخاب فیلد، بایستی در قسمت Insert نام فیلد مورد نظر را انتخاب کرده و عملیات ریاضی را روی آن اعمال نمایید. سپس در پنجره custom fields گزینه Rollup را انتخاب و sum را کلیک کنید. به این ترتیب ارزش وزنی هر فعالیت نسبت به کل پروژه محاسبه میشود.

فرمولNumber2 ؛ [Number10]/11900


*فیلد Number3 (درصد پیشرفت زمانی وزنی با منطق1)؛ مطابق با روش قبل، فرمول زیر را وارد کنید:

فرمولNumber3 ؛  [Number2]*[% Complete]


*فیلد Number4 (درصد پیشرفت فیزیکی وزنی با منطق1)؛ مطابق با روش اول، فرمول زیر را وارد کنید:

فرمولNumber4 ؛  [Number2]*[Physical % Complete]             


*فیلد Number5 (جمع تجمعی مدت زمان فعالیت های پروژه)؛ ابتدا ارزش زمانی فعالیت ها را محاسبه نمایید.  برای محاسبه باید Duration هر فعالیت را بخش بر جمع تجمعی Duration فعالیت های پروژه  نمود. دقت کنید 39 روز جمع تجمعی مدت زمان نیست چون بعضی فعالیت ها با هم همپوشانی دارند.  

روی Number5  کلیک راست کرده و گزینه custom fields را انتخاب کنید و  در قسمت فرمول فیلد Duration را Insert میکنم. Ok وsum Rollup.

فرمول اول Number5 ؛ [ [Duration

پس از آن مشاهده می کنید که در ستون مورد نظر، عدد 42000 را در مقابل 39 روز نمایش میدهد. محاسبات نرم افزار بر حسب دقیقه است. برای تبدیل به روز کافیست Duration که در Formula برای فیلد Number5 گذاشته ایم را تقسیم بر 60 و سپس در عدد 10 (تعداد ساعات کاری در روز) ضرب کنید.

فرمول دوم Number5 ؛  [Duration]/(60*10)


*فیلد Number6 (ارزش وزنی زمانی فعالیت ها)؛ مراحل طبق روش گفته شده انجام شود. لازم به ذکر است عدد70، عدد محاسبه شده در فیلد Number5  می باشد که در این فیلد تقسیم شده است.

فرمولNumber6 ؛  [Number5]/70


*فیلد Number7 (ارزش وزنی هزینه ای فعالیت ها)؛ در قسمت formula فیلد cost را Insert کرده و  سپس   Rollup sumرا تنظیم نمایید. فیلد cost را در کنار فیلد Number7 اضافه کنید.

همانطور که مشاهده می شود مقدار cost نرم افزار 16615250 و مقدار فیلد Number7 عدد 15640250  را نشان می دهد. این اختلاف هزینه، برای هزینه سرباری است که در پروژه وارده شده. چون محاسبات در فیلد Number7 به صورت جمع تجمعی نشان داده میشود، هزینه سربار در آن به چشم نمی خورد. اگر در محسابات فیلد Number7 هزینه سربار وجود داشته باشد، چون روی فعالیت ها سرشکن نشده است ایجاد مشکل می کند. در این فیلد قصد داریم نسبت هزینه هر فعالیت نسبت به فعالیت دیگر سنجیده شود.

فرمول اولNumber7 ؛  [Cost]

فیلد Number7 را تقسیم میکنم بر جمع تجمعی هزینه ای تمام فعالیت ها یعنی عدد 15640250 تا به این صورت هزینه هر فعالیت نسبت به فعالیت دیگر سنجیده شود.

فرمول دومNumber7 ؛  [Cost]/15640250

مدير پروژه بيان مي كند كه اين پروژه از لحاظ زماني در مقابل هزينه 40 درصد اهميت دارد. پروژه را بر همين اساس وزن دهي نماييد.

طبق آنچه در مسئله مطرح شده است، ارزش زمان در مقابل هزینه 0.4 است. زمان 0.4 و هزینه 0.6 ارزش دارد.


*فیلد Number8 (ارزش وزنی کل پروژه WA))(؛ مطابق با روش های قبلی فرمول را وارد نمایید:

فرمولNumber8 ؛   [Number6]*0.4+[Number7]*0.6


*فیلد Number9 (درصد پیشرفت زمانی وزنی با منطق2)؛ مطابق با روش های قبلی، فرمول زیر را وارد کنید:

فرمولNumber9 ؛ [Number8]*[% Complete]


*فیلد Number11 (درصد پیشرفت فیزیکی وزنی با منطق2 (؛ مطابق با روش های قبلی، فرمول زیر را وارد کنید:

فرمولNumber11 ؛ [Number8]*[Physical % Complete]


نکته1: سعی کنید بعد از اضافه کردن تمام فیلدهای موردنظر، نام فیلدها را تایپ کنید چون در این صورت مشکلی در فرمول نویسی  به وجود نمی آید.

نکته2: فیلدهای 3 & 9 4 & 11 , دو فیلد محاسباتی یکسان هستند با دو منطق مجزا که باعث تغییر مقادیر آن ها شده است.


پسوورد فایل: rahimy.blogfa.com



+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/03/30ساعت   توسط رحیمی  | 

تعریف و تخصیص بودجه

ميزان بودجه پروژه را تعيين و آنرا به پروژه تخصيص دهيد.

قیمت تمام شده نهایی تا به الان مبلغ 16615250 شده است. اکنون با این تخمین هزینه می توان با کارفرما قرارداد بست.

·         در صورت سوال اومده ميزان بودجه پروژه با توجه به 25% سود، در قرارداد لحاظ شده است.

برای محاسبه مقدار بودجه، با استفاده از ماشین حساب فرمول زیر را محاسبه کنید؛

بودجه= سود + هزینه پروژه

و یا

بودجه= cost / 75%

مقدار 75% به معنای 25% از کل بودجه می باشد.

Budget=16615250 / 0.75= 22153666

اگر بخواهید می توانید همین مقدار واقعی را در ستون Budget وارد کنید و یا اینکه این مقدار را به عدد 22200000  روند نمایید.

منبعی به نام budget با نوع هزینه یا کاست در resource sheet تعریف کنید. روی منبع دابل کلیک کن و در سربرگ General گزینه  Budget را چک مارک بزنید.

منابعی که Budget داشته باشند به summary و فعالیت های پروژه به هیچ عنوان تخصیص داده نمی شوند و فقط به Project Summary Task تخصیص داده می شوند. از منوی format گزینه project summary task رو فعال کنید. در نمودار مشاهده می کنید که رنگ آن خاکستری ست. روی نامش دابل کلیک کرده و منبع Budget را به آن تخصیص دهید.

در نمای task usage این منبع تخصیص داده شده ولی در فیلد cost مقداری ندارد. فیلد budget cost را اضافه کنید. مقدار 22200000 را وارد نمایید. در همین نما در قسمتی که تخصیص ها به صورت روزانه درج شده است کلیک راست کرده و work را برداشته به جای آن cost را نمایش دهید. بعد از cost فیلد budget cost را نیز اضافه نمایید. برای نمایش این فیلد، کلیک راست کرده و از detail style فیلد budget cost رو پیدا کنید و سپس show را تیک بزنید تا نمایش داده شود.

اگر بودجه بصورت خطی در پروژه تزریق شود آيا بودجه تخصيص يافته مشکل ساز میشود یا خیر؟ شرح دهيد.

هزینه پروژه در روز اول 615 هزار واحد هست همین روز اول مشکل ساز شده چون615 هزار واحد هزینه میکنم ولی 569  هزار واحد اسپانسر من به من میده! پس در همین ابتدای کار به مشکل برمیخورید!!

باید با اسپانسر صحبت کرد تا مازادی که در بازه زمانی به پروژه تزریق می کند را رو در جایی قرار دهد که به آن نیاز داریم.

اگر عنوان شود که 20% از بودجه پروژه در آغاز پروژه ، 50% آن در آغاز هفته چهارم و مابقی آن در آغاز هفته ششم از طرف اسپانسر به پروژه تزریق شود این موضوع چه تاثیری میتواند در پروژه داشته باشد. شرح دهید.

درصدها را همانطور که صورت مسئله خواسته است تخصیص دهید.

اگه الان مقدار 22200000 رو وارد کنم به جای عدد100، این مقدار رو طبق تقسیم بندی تخصیص میده.

حالا cost  را برداشته و به روش قبل cum cost رو اضافه نمایید.

محاسبات Budget کاملا مجزاست و نرم افزار آن را محاسبه نمی کند و فقط پیش فرض خطی تخصیص میدهد.

+ نوشته شده در  دوشنبه 1391/03/29ساعت   توسط رحیمی  | 

تخصیص منابع cost و هزینه سربار (overhead) + تسطیح منابع

نکته1: اگر روی مسیرهای بحرانی نام منابع ذکر نشده بود، کلیک راست در قسمتی که مسیرها وجود دارند و کلیک روی Bar style و انتخاب Critical و در سربرگ  text در قسمت right عنوان resource names  را تایپ نمایید.

از قبل برای دو منبع X & Y گفته شد که هزینه کار انجام شده در تهران و شهرستان متفاوت می باشد. برای تعریف این مورد در task usage رفته و فیلد text1 یا همان محل انجام و فیلد Cost Rate Table را اضافه کنید. Cost Rate Table برای تمام فعالیت ها را مشخص کنید فقط برای کارهای مربوط به شهرستان است و توسط دو منبع X و Y انجام می شود. کافی ست در Cost Rate Table  آن به جای A گزینه B را انتخاب کنید.

طبق تمرین لازم است هزینه های ثابت را به تفکیک "هزینه رفت و آمد و هزینه هتل" به فعالیت های مربوط به شهرستان تخصیص دهید.

در گانت چارت به سراغ فعالیت هایی که در شهرستان صورت می گیرند رفته و منبع COST رفت و آمد و هتل را اضافه کنید. مقدار مشخص نیست و فقط ماهیت آن را تعریف می کنیم.

  • در کنار تمام هزینه های ثابت و منابع، برای کارهایی که در شیراز انجام می گردد 100000 واحد هزینه رفت آمد و 50000 واحد هزینه اقامت در هتل لحاظ گردد. و برای کارهایی که در اصفهان انجام می گردد 150000 واحد هزینه رفت آمد و 100000 واحد هزینه اقامت در هتل لحاظ گردد. این هزینه ها در شروع کار فعالیت مربوطه در پروژه منظور می گردد و نه در حین انجام کار.

به Task Usage رفته و هزینه ها رفت و آمد و هتل را مطابق دستور بالا در فعالیت های مربوط به شیراز و اصفهان وارد می کنیم.

هزينه سربار پروژه 25 هزار واحد به ازاي هر روز مي باشد.

هزینه ای به عنوان هزینه سربار Overhead در دیفالت وجود ندارد.

در Resource sheet منبعی به نام   Overheadاز نوع Material با مقدار هزینه استاندارد 25000 به ازای یک روز در نظر میگیرم و این منبع را به summery کل پروژه یعنی قسمتی که اسم پروژه نوشته شده تخصیص میدهیم.

به یاد داشته باشید که در ستون unit مقدار را به صورت 1/d وارد کنید که 39 روز را به صورت خودکار محاسبه کند تا 975000 به هزینه کل پروژه اضافه شود.

موارد ذيل را مشخص نماييد (قبل از تسطیح منابع پروژه):

هزينه كل پروژه؟

مدت زمان اجراي پروژه؟

حجم كار نيروي انساني پروژه؟

هزینه کل پروژه: 16588750

مدت زمان اجرای پروژه: 39 روز

حجم کار نیروی انسانی پروژه: 1985 ساعت

 

*تسطیح منابع*

در Resource sheet کنار برخی از منابع آدمک قرمز رنگ به چشم می خورد و به معنای اضافه تخصیص می باشند. فیلد  Peakرا اضافه کنید. این فیلد به شما نشان می دهد که حداکثر از یک منبع تا چه میزان می توان استفاده کرد که با مشکل مواجه نشوید.

چون در مساله گفته شده که برای منبع Z محدودیت مصرف نداریم پس می توانیم با وجود اینکه در فیلد Peak مقدار آن را که 3.5 نشان می دهد در ستون Max مقدار را 4 وارد کنیم.

برای منبع مشاوران که Peak آن 1 خورده و Max unit هم 1، صرفاً یک باگ نرم افزاریست و به آن توجهی نکنید.

منبع X، در حال حاضر به میزان 6 تا دسترسی دارد در صورتی که 8 تا نیاز دارد!! برای پی بردن به مشکل، پنجره جزئیات را نمایش دهید. نمای Resource Graph را انتخاب کنید. منبع X را کنترل کنید. تایم شیت را به صورت روزانه تنظیم نمایید تا مقادیر را در task usage به صورت خطی نشان دهد.

یکی از فعالیت هایی که اضافه تخصیص روی آن تاثیر گذاشته است منبع D می باشد. برای حل مشکل کافیست که مدت زمان فعالیت را افزایش دهیم به یاد داشته باشید که با افزایش مدت زمان، حجم کار تغییر نمی کند. فعالیت را به صورت Fixed Work درآورده و مدت زمان را که قبلاً 4روز بوده به 6روز افزایش دهید.

اگر هم اکنون به نمای Resource Graph بروید متوجه خواهید شد که با کاهش مصرف منبع X مشکل حل شد و مدت زمان کل پروژه هنوز 39 روز مانده است. اما چون شناوریش کم شده در نتیجه ریسک پروژه افزایش یافته و اگر این فعالیت تأخیر داشته باشد، پروژه را متأثر می سازد.

در بررسی مشکلات دیگر منبع X. به فعالیتی که مسیر بحرانی دارد توجهی نداشته باشید. مدت زمان فعالیتF  دو روز بوده و 4روز تنظیمش شود. به این صورت میزان مصرف نصف شده و و نیروی منبع برای پوشش دهی آزاد می شود. نوع فعالیت را هم Fixed Work تنظیم می کنیم. در Resource Graph میبینم مشکل حل شد. خط مشکی در این نما، همان سطح دسترسی منابع است که در Resource sheet تعریف کردیم. تسطیح منابع گفته شده را در team planner می توان انجام داد اما ترحجیاً از روشی که تمرین شده استفاده کنید.

اکنون پروژه به صورت اجرایی درآمده و برای تأیید و اجرا آماده است.

پروژه را تسطیح نموده و مجددا موارد ذیل را مشخص نمایید:

هزينه كل پروژه؟

مدت زمان اجراي پروژه؟

حجم كار نيروي انساني پروژه؟

هزینه کل پروژه: 16615250  

مدت زمان اجرای پروژه: 39 روز

حجم کار نیروی انسانی پروژه: 1985 ساعت


پسوورد فایل: rahimy.blogfa.com


دانلود فایل پروژه حل شده تمرین 5

+ نوشته شده در  یکشنبه 1391/03/28ساعت   توسط رحیمی  | 

 کُد گذاری WBS و تخصیص منابع

{*مشخص نمودن سیستم کُد گذاری برای ساختار شکست کار و فعالیت ها}:

با مشخص کردن سیستم کُد گذاری برای WBS، نرم افزار کُدهای فعالیت ها و Summary را به صورت خودکار تعریف می کند.

دو راه برای وارد کردن کُدهای WBS وجود دارد؛

1-      از کُدهای پیش فرض نرم افزار استفاده شود؛

* از منوی Format گزینه outline number را تیک بزنید. کُدهای کنار اسامی شکست کار و فعالیت ها قرار می گیرد.

* اضافه کردن فیلدی به نام WBS که کُدهای پیش فرض، به ترتیب در آن قرار می گیرد.

2-      به صورت دستی کُدها را تایپ کنید: در منوی project روی WBS کلیک کرده و کُد WBS مربوطه را تعریف نمایید. ردیف اول را uppercase letters بگذارید، ردیف دوم و سوم و چهارم را Number با طول 2 کاراکتر قرار دهید. اگر قبلاً برای پروژه کُد تعریف شده باشد می توانیم آن کُد را در project cod prefix تایپ نمایید.  در این تمرین کُد خاصی ذکر نشده پس لازم نیست. فقط کافی ست فیلد WBS رو اضافه کنیم تا مقادیر رو نشون بده.

*}تعریف دو منبع جدید به نام های "هزینه رفت و آمد و هزینه هتل"}

·         در کنار تمام هزینه های ثابت و منابع ، برای کارهایی که در شیراز انجام می گردد 100000 واحد هزینه رفت آمد و 50000 واحد هزینه اقامت در هتل لحاظ گردد. این هزینه ها در شروع کار فعالیت مربوطه در پروژه منظور می گردد و نه در حین انجام کار.

  • در کنار تمام هزینه های ثابت و منابع ، برای کارهایی که در اصفهان انجام می گردد 150000 واحد هزینه رفت آمد و 100000 واحد هزینه اقامت در هتل لحاظ گردد. این هزینه ها در شروع کار فعالیت مربوطه در پروژه منظور می گردد و نه در حین انجام کار.

در قسمت Resource sheet دو منبع به نام های هزینه رفت و آمد و هزینه هتل درج شود با نوع Cost. چون بیان شده که محاسبه هزینه در ابتدای کار انجام می گیرد پس باید برای هر دو، در ستون Accrue گزینه Start را انتخاب نمایید. مقادیر در زمان تخصیص به فعالیت ها مشخص می شود و نیازی به دادن مقادیر در این مرحله نیست.

*تخصیص منابع

در نمای Details طبق جدول منابع را به فعالیت های مربوطه تخصیص می دهیم.

پیش فرض های تمرین: Effort Driven غیرفعال و تمام فعالیت ها از نوع.Fixed Units

نکته1: فعالیت هایی از نوع Fixed Work همیشه به صورت پیش فرض Effort Driven هستند و قابل تغییر نمی باشند. به این دلیل که اگر فعالتی از نوع Fixed Work تنظیم Effort Driven نداشته باشد، یعنی مقدار کار متغیر است!

نکته2: کاربرد Effort Driven زمانی ست که منبع جدید به فعالیت اختصاص داده شود و یا یکی از منابع تخصیصی حذف شده باشد.

با توجه به فرمول زیر، کوچکترین تغییر در مقادیر منابع از نوع Work باعث تغییر در محاسبات می باشد. بسته به تنظیم شما دارد، هر موردی را انتخاب کرده باشید مقدار سوم را تغییر می دهد.

Work=unit/time * duration

برای منبع Z به یاد داشته باشید زمانی که واحد ساعت برای آن مطرح شده باشد یعنی از نوع Work است و به عنوان حجم کاری در Work وارد می شود و نباید در ستون Unit درج شود. موقع تخصیص منابع، باید به نمودار توجه کنید که آیا تغییری در مدت زمان فعالیت ها رخ می دهد یا نه. اگر تغییر صورت گرفت به عقب برگشته و از دوباره تخصیص دهید.

در این تمرین دو فعالیت P & H دچار تغییر می شوند، به عقب برگشته و یا منابع تخصیصی را پاک نمایید و سپس مواردی که برایشان توصیه شده را رعایت کنید تا تخصیص به درستی انجام شود.

فعالیت P؛ فعالیتی که تقویم به آن تخصیص داده نشده از تقویم منبع تبعیت می کند برای همین مقدار Duration فعالیت P در نمودار تغییر پیدا می کند. این تغییر قابل قبول است و نیاز به ویرایش ندارد.

فعالیت H؛ مدت زمان این فعالیت 4روز است ولی بعد از تخصیص به 6روز تغییر پیدا کرد. برای تصحیح تخصیص منابع این فعالیت، بایستی به جای Fixed Unit آن را Fixed Duration تنظیم نماییم تا مدت زمانش ثابت بماند.


پسوورد فایل: rahimy.blogfa.com


فایل پروژه؛ حل مسائل بخش چهارم


+ نوشته شده در  یکشنبه 1391/03/21ساعت   توسط رحیمی  | 

تعریف منابع

برای تعریف منابع وارد  resource sheet شده و منابع X,Y,Z,R,T را وارد کنید؛

·         منبع X,Z,R,T را Work تنظیم نمایید و منبع Y را Material.

·         نوع منبع Y را کیلوگرم بنامید.

در ستون Max ، عدد نشان داده شده به صورت درصد؛ این عدد نشان دهنده تعداد افراد و یا ماشین آلات به کار رفته می باشد. اگر 100% باشد یعنی یک نفر یا یک ماشین، اگر 300% باشد یعنی سه نفر یا سه ماشین. برای اینکه این ظرفیت به صورت درصد نمایش داده نشود از منوی file وارد option شده و در سربرگ  schedule و قسمت show assignment units as a به صورت decimal تنظیم شود.

  • محدوديتي در تعداد منبع Z  وجود ندارد.

نکته1: طبق دستور تمرین، محدودیتی در منبع z وجود ندارد یعنی هر چقدر در تخصیص منابع لازم شد می توان به آن تخصیص داد.  

·         تا تاریخ 4 دسامبر از منبع X به میزان 6 واحد در دسترس می باشد ولی بعد از آن 8 واحد در اختیار خواهد بود.

گفته برای منبع x تا تاریخ 4دسامبر به میزان 6 واحد در دسترس است و بعد از آن 8 واحد. روی منبع x دابل کلیک کرده و در همان سربرگ General در تاریخ قسمت resource availability تاریخ available to را  4دسامبر و مقدار  unit را 6 واحد تنظیم نمایید. در ردیف دوم از همان بخش از تاریخ 5دسامبر تا تاریخ NA مقدار unit را 8 واحد وارد نمایید و سپس OK.

       هزینه منبع X =

·         20000 واحد در روز و 4000  واحد برای هر ساعت اضافه کاری (برای کارهایی که در تهران انجام می گردد)

·         5000 واحد در ساعت برای کارهایی که میبایست در شهرستان انجام شود.

برای منبع x ؛ 20000 واحد در روز (20000/d) کار استاندارد و 4000 ساعت کار اضافه کاری برای هر ساعت (4000/h) اضافه کاری (برای کارهایی که در تهران انجام میشود). دیفالت را طبق مقادیر گفته شده در خط بالا تنظیم کنید و همینطور 5000 واحد در ساعت برای شهرستان در نظر بگیرید.

برای این منظور روی منبع x دابل کلیک کرده و در سربرگ costs، سربرگ A اطلاعاتی هست که به صورت پیش فرض به پروژه داده شده برای کار در تهران. برای وارد کردن هزینه های کار در شهرستان وارد سربرگ B شده و برای استاندارد و اضافه کاری مقدار 5000 واحد در ساعت می دهیم.

  • هزينه منبع Y =
  •  7000 واحد به ازاي هر واحد در تهران و در شهرستان ها 10000 واحد می باشد.

روی منبع Y دابل کلیک کنید و مانند مرحله قبل، این بار مقدار 7000 را برای تهران و 10000 را برای شهرستان وارد کنید.  

نکته2: اضافه کاری برای Material معنی ندارد.

  • هزينه منبع Z =
  •  1000 واحد به ازاي هر ساعت كار چه در ساعت عادی کار و چه در زمان اضافه کاری.

1000 واحد را در هر دو مورد (ساعات عادی و اضافه کاری) درج نمایید. دقت شود که تفاوتی در تهران یا شهرستان ندارد.

·         هزینه کلیه مشاوران پروژه 10000 واحد به ازای هر ساعت است.

برای منابع R & T مقدار 10000  را هم برای ساعات عادی و هم برای اضافه کاری وارد نمایید.

  • هزینه کلیه منابع  بجز مشاوران پروژه از آغاز روز 20 نوامبر با 10% افزایش روبرو خواهد گردید.

روی منبع اولی دابل کلیک کرده و در سربرگ COST در ردیف دوم از effective date سربرگ A، تاریخ 20نوامبر را وارد کرده و مقدار 10% را در ستون مقدار استاندارد تایپ کنید و اینتر بزنید. مشاهده می کنید که میزان آن به صورت خودکار محاسبه شده است. همین کار را در سربرگ B هم انجام دهید. روی OK کلیک کنید.

به ترتیب برای تمام منابع بجز منابع R & T که مشاوران پروژه هستند، این مراحل را انجام دهید.

در این مثال 10% افزایش حقوق بود. شما می توانید درصد مورد نظر خود را به عنوان جریمه در نظر گرفته و به علت کم کاری، درصدی را کم کنید.

نکته3: گزینه COST/USE هزینه هر بار استفاده برای انجام کار، هزینه ای را به صورت پیش فرض برای شما شارژ می کند. اگر برای مشاور R صد هزار واحد در نظر بگیرم و منبع را به فعالیت تخصیص دهید، صد هزار وارد شارژ شده و هزینه مشخص می شود. اگر منبع مشاور در شهرستان باشد هر بار تمایل استفاده از آن را داشتید صد هزار واحد را برای هزینه مسافرت  و رفت آمد در نظر می گیرد و در هزینه فعالیتی شما محاسبه می شود. گزینه COST/USE در عمل مشکل دارد: ممکن است از مشاور برای انحام دو فعالیت استفاده کنید ،هزینه را یکبار پرداخت کنید و نرم افزار این مقدار را تمیز نمیدهد. به ازای هر فعالیت صد هزار را اعمال کرده و شارژ میکند پس بهتر است یا استفاده نشود و یا زمانی استفاده شود که فعالیت را تفکیک کرده و شکانده ایم. در این صورت اگر مشاور روی تمام فعالیت ها کار کند، همه را یک فعالیت می بینید! که می تواند معقول باشه یا نباشه!!! در کل پیشنهاد می شود از گزینه COST/USE استفاده نشود!

سه گزینه در قسمت Accrue وجود دارد؛

Start: هزینه در همان روز اول کل هزینه را منظور می نماید.

End: کل هزینه در انتهای کار.

Prorated: به صورت خطی در تمام پروژه منظور می شود.

نکته4: بهتر است به صورت Prorated تنظیم شود.

·         تقویم منابع: منابع R,T که به عنوان مشاور در پروژه فعالیت دارند تنها در روزهای دوشنبه و پنجشنبه امکان حضور در پروژه را دارند.

پس باید برای منابع مشاوران تقویم جدایی طراحی شود. از منوی project وارد change working time شده و گزینه Created New Calendar را کلیک کرده و Make copy of Exam را انتخاب و نام تقویم را Consultant تایپ کنید و ok.

به work week رفته و روی Default کلیک کنید و در details کل روزها را انتخاب کنید. دوشنبه و پنجشنبه که روز کاری هستند را از انتخاب درمی آوریم و مابقی روزها را تعطیل میزنیم. اکنون به resource sheet رفته و نوع تقویم را Consultant قرار دهید.

·         فعالیت J با توجه به شرایط خاصی که دارد تنها در روزهای شنبه و دوشنبه و جمعه امکان کار بروی آن وجود دارد. بدلیل اهمیت بالای این فعالیت افراد درگیر در این کار می بایست شرایط خود را با این فعالیت هماهنگ نمایند.

انواع تقویم:

1- پروژه

2- منابع

3-  فعالیت

نکته5:

1. اگر به فعالیت ها منبع تخصیص داده نشده باشد، فعالیت منطبق با تقویم پروژه.

2. اگر به فعالیت ها منبع تخصیص داده شود، فعالیت منطبق با تقویم منبع.

 

تقویم مخصوص فعالیت j:

از منوی project وارد change working time شده و گزینه Created New Calendar را کلیک کرده و Make copy of Exam را انتخاب کنید و نام تقویم را J Task تایپ کرده و ok.

تقویم پروژه باید جامعیت خودش را حفظ کند.  چون پروژه در روزهای جمعه تعطیل است برای همین اهمیتی ندارد که در صورت تمرین روز جمعه را برای فعالیت j روز کاری در نظر گرفته است. به همین منظور، برای تنظیم تقویم فعالیت j تمام روزها به جز روزهای شنبه و دوشنبه را تعطیل تنظیم نمایید.

بعد از ساخت تقویم برای فعالیت j به گانت چارت رفته و روی فعالیت j دابل کلیک کنید. در سربرگ Advance  نوع تقویم را J Task بگذارید. اگر گزینه  Scheduling Ignores Resource Calendars تیک نخورد، تقویم منابعی که جلوتر تخصیص می دهیم ملاک قرار نمی گیرد و تقویم خود فعالیت ملاک محاسبات زمان بندی هست! این گزینه را تیک بزنید تا فعالیت با تقویم خودش باشد.

نکته6: اشاره شده منابع باید خود را با تقویم وفق دهند و تقویم منابع ملاک نیست و افرادی که می خواهند روی این فعالیت  کار کند باید شنبه و دوشنبه روی این فعالیت کار کند. برای مثال در تقویم منبع R,T برای مشاوران ذکر شده بود مشاوران تنها در روزهای دوشنبه و پنجشنبه امکان حضور دارند.  مشاور باید خودش را با این تقویم وفق دهد و شنبه و دو شنبه در پروژه حاضر باشد. 


پسوورد فایل: rahimy.blogfa.com

دانلود فایل پروژه تمرین بخش سوم

+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/03/16ساعت   توسط رحیمی  | 

*وارد کردن WBS ها و فعالیت ها*

نکته1: در پایین پنجره گزینه ای وجود دارد که به صورت پیش فرض  manually scheduleمی باشد. روی آن کلیک کرده و گزینه Auto schedule را انتخاب کنید. این گزینه ها در منوی task از نرم افزار هم قابل دسترسی می باشد.

WBS ها یا ساختار شکست کار و فعالیت های مرتبط با هر کدام را به ترتیب جدول فعالیتی که به پیوست تمرین ارسال شده، وارد نرم افزار نمایید.

 

مدت زمان اجرای هر فعالیت + پیش نیازهای انجام فعالیت ها را که در جدول آمده را ثبت نمایید.

چهار شیوه برای ثبت فعالیت های پیش نیاز وجود دارد:

1-      افزودن فیلد Predecessor به جدول و تایپ عدد مرتبط با ردیف فعالیتی که پیشنیاز فعالیت مورد نظر است.

2-      دابل کلیک روی فعالیت مورد نظر و کلیک در سربرگ Predecessor و یافتن فعالیتی که پیشنیاز فعالیت می باشد.

3-      کشیدن موس از فعالیتی که پیش نیاز است به فعالیت مورد نظر. در این صورت نمودار رسم می شود و رابطه مشخص می شود.

4-      تیک زدن گزینه details در منوی view از نرم افزار. بعد از اینکه پنجره جزئیات در پایین نرم افزار مشاهده شد، در قسمت Predecessor name پیش نیاز موردنظر را انتخاب کنید.

نکته2: در منوی format گزینه critical tasks را کلیک کنید تا مسیر بحرانی نمایش داده شود.


انواع فیلدهای اختصاصی:

Cost1 تا Cost10: مقادیر مالی

Date1 تا Date10: تاریخ

Duration1 تا  Duration10: مدت زمان

Finish1 تاFinish10 : تاریخ (این فیلد مشابه فیلد Date می باشد و تفاوت نام آن ها برای ایجاد تمایز بین انواع تاریخ است. از این داد برای ذخیره سازی  Interim Plan استفاده می شود)

Flag1 تا Flag20: مقادیر بولی که از آن برای علامت زدن استفاده می شود.

Number1 تا Number20: عدد

Outline Code1 تا Outline Code10: ساختارهای شکست

Start1 تا Start10: تاریخ (برای ذخیره سازی تاریخ های شروع و Interim Plan ها)

Text1 تا Text30: متن

فیلدهای "محل انجام" و "ناظر" به ترتیب به صورت Text 1 و Text2 را Insert نمایید و سپس همین نام ها (محل انجام و ناظر) را روی آنها بنامید. پس از ایجاد فیلدها، مواردی که برای ناظر و محل انجام در جدول آمده را تایپ کنید.

شما می توانید برای هر فعالیت به صورت جداگانه در سلول ها مورد نظر عناوین گفته شده را تایپ نمایید و مورد را از مواردی که قبلاً تایپ شده را به فعالیت ها اختصاص نمایید.

برای هر دو فیلد ناظر و محل انجام، جداگانه مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

روی فیلد مورد نظر که ایجاده کرده ایم راست کلیک کرده و گزینه  Custom fields را انتخاب کنید. در قسمت  custom attributes حالت  none را برداشته و روی حالت lookup کلیک کنید. روی کلید lookup کلیک کنید. در لیست باز شده موارد را تایپ کنید (برای مثال موارد تهران، اصفهان، شیراز و مشخص نشده را برای فیلد ناظر تایپ نمایید). گزینه use a value … را نیز در همان پنجره تیک بزنید و روی عنوان مشخص نشده که خودمان تایپ کرده ایم کلیک کرده و دکمه set default را کلیک کنید تا به عنوان پیش فرض شناخته شود. در نهایت گزینه  close و بعد ok را کلیک کنید.  

اکنون قادر خواهید بود در این دو فیلد ایجاد شده لیست عناوین را باز کرده و موارد خواسته شده در جدول برای این دو ستون را انتخاب نمایید.

برای افزودن فیلد ارزش، فیلد  Number10 رو اضافه می کنیم.

ارزش های مرتبط با هر فعالیت که در جدول آمده را وارد نمایید. برای اینکه ارزش (value) کل پروژه یا به بیانی (summery) را مشاهده نمایید، روی فیلد ارزش راست کلیک کرده و با انتخاب Custom fields وارد قسمت calculation task for… شده و گزینه  Rollup - sum را انتخاب نمایید: ارزش کل پروژه 11900 به نمایش درمی آید.

برای هزینه ثابت، فیلد fixed cost را اضافه نمایید. هزینه های موجود در جدول تمرین را وارد نمایید.

برای از بین بردن علامت $ و 00 از منوی file وارد option شده و در سربرگ display مقدار decimal digit را که عدد 2 را نشان می دهد صفر تنظیم کنید. در فیلد currency کشور ایران (IRR) را مشخص کنید که به صورت پیش فرض واحد پول را ریال انتخاب میکند. چون در این تمرین واحد پولی مشخص نشده پس بهتر است "ریال" را از فیلد  symbol حذف کنید. 

نکته3: برای اینکه روزهای تعطیل به همراه روزهای کاری محاسبه شوند کافیست کافیست یک فیلد Number را اضافه کرده و فرمول (datediff("d",[start],[finish] برای آن بنویسید و در آخر Rollup آن را به صورت sum تنظیم کنید. مشکلی که این فرمول دارد این است که چون اعشار را درنظر نمی گیرد، ممکن است مدت زمان آن تا حداکثر یک واحد با آنچه انتظار داریم متفاوت باشد.

البته این فیلد اختصاصی ممکن است در فعالیت های کوتاه مدت به درستی محاسبه نشود. در این صورت بهتر است به جای روز از دقیقه استفاده کنید و در آخر نتیجه نهایی را بر تعداد دقایق هر روز تقسیم شود. برای تبدیل واحد از روز به دقیقه کافیست به جای "d" از "n" استفاده کنید.


پسوورد فایل: rahimy.blogfa.com

جدول فعالیت ها

فایل پروژه؛ حل مسائل بخش اول و دوم.


+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/03/16ساعت   توسط رحیمی  | 

تقویم؛

اطلاعات زير را در نرم افزار وارد نموده و به سوالات زير پاسخ دهيد

تقويم پروژه 6 روز هفته كاري از ساعت 7صبح الي 6 بعد از ظهر با يك ساعت استراحت.

Project- change working time- create new calendar- create new base calendar

تقویمی ساخته شده را exam بنامید.

در سربرگ Work Weeks روی Default کلیک کرده و گزینه  Details را بزنید. تمام روزها را انتخاب کرده و سپس گزینه سوم یعنی set day(s) to this specific working times  را انتخاب کنید. ساعت کاری را به این صورت در نظر بگیرید؛ ساعت 7 الی 12 و با احتساب یک ساعت استراحت ساعت 13 الی 18.

 روز جمعه را انتخاب کنید و گزینه وسط یعنی  set day to nonworking time را انتخاب کنید.

در آخر روی ok کلیک کنید.

 

تاریخ 1Dec پروژه تعطیل می باشد.

این بار در سربرگ exceptions کلیک کنید. برای مثال نام روز تعطیلی را "1 December" بنامید. تاریخ شروع و تاریخ پایان، اول دسامبر سال 2011 وارد شود. در آخر برای اعمال تغییرات ok را کلیک کنید.

 

از تاریخ 30 دسامبر الی 15 ژانویه زمان کاری پروژه از ساعت 9 الی 16 بدون استراحت خواهد بود- روزهای جمعه تعطیل.

وارد سربرگ Work Weeks شوید. زیر گزینه Default کلیک کرده و عنوانی با نام test ایجاد کنید. تاریخ شروع را 30 دسامبر 2011 و تاریخ پایان را 15 ژانویه 2012 تنظیم شود. روی Details کلیک کنید. تمام روزها را انتخاب کرده و از گزینه set day(s) to this specific working times استفاده کنید و همگی را به صورت روز کاری درآورید. این بار ساعت کاری را 9 تا 16 تنظیم نمایید. حال روز جمعه را انتخاب کرده و با انتخاب set day to nonworking time آن را روز غیرکاری اعلام نمایید.

 

دومین یکشنبه هر ماه بدلیل ارائه گزارش به مدیریت ارشد سازمان پروژه تعطیل می باشد.

دوباره روی سربرگ exceptions کلیک کنید. زیر گزینه "1 December" که قبلاً ایجاد کرده اید، گزینه Management Report را تایپ کنید. تاریخ شروع را دومین یکشنبه نوامبر یعنی 13 نوامبر تنظیم کنید. گزینه Details را کلیک کرده و در قسمت  recurrence patternاین تنظیمات را به ترتیب از راست به چپ انجام دهید:

Monthly ، the second، Sunday، of every 1 month، تاریخ شروع هم 13 دسامبر 2011، end after 10 occurrences .

برای اعمال تغییرات روی ok کلیک کنید.

 

پروژه از تاریخ 1 نوامبر شروع خواهد شد.

فعالیت تعریف کرده و موارد زیر را تنظیم نمایید:

در منوی  project information تقویم را  exam قرار داده و تاریخ شروع را اول نوامبر 2011 تنظیم نمایید.

در فیلد تاریخ شروع ساعت نشان داده نشده است. برای نشان دادن ساعت دو راه حل وجود دارد:

1-      در پنجره Project Information در فیلد تاریخ شروع، بعد از تاریخ شروع کلیک کرده و عدد 7 را تایپ و سپس اینتر نمایید.


2-      از منوی file وارد option شده و در قسمت date format از سربرگ  General گزینه ای که تاریخ و ساعت دارد را انتخاب نمایید. دوباره به project information رفته و ساعت را مشاهده نمایید. اگر ساعت به اشتباه تنظیم شده (مثلاً ساعت 8) روی ساعت کلیک کرده و ساعت 7 را تایپ کنید و اینتر.



نکته1: تنظیمات 0ption تقویم؛  از منوی File وارد Option شده و در سربرگ Schedule تنظیمات زیر را انجام دهید:

Week starts on: Saturday روز شروع هفته با توجه به تقویم.

Fiscal year starts in: تنظیم این گزینه در محاسبات تأثیری ندارد.

Default start time: 7:00 AM ساعت شروع کار در روز.

Default end time: 6:00 PM ساعت پایان کار در روز.

Hours per day: 10 مقدار ساعت کاری در روز.

Hours per week: 60 مقدار ساعت کاری در هفته.

Days per month: 25 برای این مورد می توانید از بین 25 یا 26 یکی را به انتخاب خود بگذارید که نشان دهنده تعداد روزهای کاری در ماه است.

 

نکته2: با این که از تقویم Exam که جمعه روز تعطیل آن می باشد استفاده می کنیم، در پروژه روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل نشان داده شده است. برای برطرف کردن این مشکل به شیوه زیر عمل نمایید؛

روی بخش های خاکستری رنگ که نشان دهنده تعطیلی می باشد دابل کلیک کرده و در سربرگ None-working time نوع تقویم را Exam قرار دهید. اکنون فقط روز جمعه تعطیل نشان داده شده است.

 

نکته3: در پایین پنجره گزینه ای وجود دارد که به صورت پیش فرض  manually scheduleمی باشد. روی آن کلیک کرده و گزینه Auto schedule را انتخاب کنید. این گزینه ها در منوی task از نرم افزار هم قابل دسترسی می باشد.

 

نکته4: برای اینکه تقویم ساخته شده Examرا به صورت تقویم جامع و گلوبال در نرم افزار خود در پروژه های دیگر دربیاورید به این صورت عمل نمایید: از منوی File و از قسمت  Info روی Organizer کلیک کنید. در پنجره باز شده وارد سربرگ Calendars شده و تقویم Exam را انتخاب کرده و Copy نمایید. به این صورت تقویم شما به صورت تقویم از پیش ساخته شده و مورد استفاده برای پروژه های بعدی در نرم افزارتان قرار می گیرد.

+ نوشته شده در  دوشنبه 1391/03/08ساعت   توسط رحیمی  |